26. 6. 2024

Marek Waldhans

Žákovská výměna Brno - Stuttgart 2024

Letošní školní rok byl již třetí v řadě, kdy se podařilo zorganizovat žákovskou výměnu se školou Neues Gymnasium Leibniz ze Stuttgartu, s níž udržuje naše gymnázium partnerství už skoro 20 let.

Celý výměnný program započal v půlce května příjezdem našich kamarádů z Německa do Brna. První den jsme strávili vzájemným seznamováním, prohlídkou školy a objevováním těch nejdůležitějších brněnských pamětihodností v centru. Žáci ze Stuttgartu tak měli možnost vidět např. Petrov, náměstí Svobody, Janáčkovo divadlo, Špilberk, vyslechli si od nás starobylé legendy našeho města a hlavně ochutnali všemi oblíbený trdelník.

V průběhu dalších dní jsme prošli a prozkoumali kdejaký zajímavý kout Brna. Rozšířili jsme naše znalosti v Mendelově muzeu, užili si operu „Kouzelná flétna” a dokonce jsme navštívili i nově otevřené vodojemy na Žlutém kopci, což byla premiéra i pro většinu nás brněnských. Abychom nezůstali jen v městě, podnikli jsme také výlet do přírody, v Moravském krasu jsme navštívili Punkevní jeskyně s propastí Macocha, kde nás čekala i jízda na lodičkách.

Program celého týdne byl opravdu rozmanitý. Kulturní akce střídaly ty sportovní (např. workshop v Moravské galerii nebo minigolf) a každý si našel něco, co ho bavilo.  V našem volném čase jsme mohli vzít své stuttgartské kamarády na tréninky, oblíbená místa, či si jen užívat čas strávený spolu. Čas v Brně se už ale pomalu chýlil ke konci. Poslední večer jsme uspořádali rozlučkovou party ve škole, kde jsme hráli hry, ugrilovali si něco k snědku, povídali si. V sobotu brzy ráno jsme doprovodili německou výpravu na nádraží a popřáli jim šťastnou cestu zpět domů do Stuttgartu.

Neloučili jsme se ale na dlouho, za necelý měsíc nás čekala druhá část výměny, pobyt ve Stuttgartu. Sraz jsme měli brzy ráno na hlavním nádraží, protože nás čekala téměř jedenáctihodinová cesta. Vše se neobešlo úplně bez komplikací, jelikož nám v Norimberku ujel navazující spoj. Na druhou stranu jsme měli čas prozkoumat rozlehlé norimberské nádraží. Ihned po našem příjezdu jsme se ubytovali v hostitelských rodinách a měli možnost ochutnat první typické německé jídlo. Další den už nás čekal přichystaný program. Podívali jsme se do vyučování, němečtí žáci nás provedli školou a ve volném odpoledni uspořádali piknik v parku. Následující dny přinášeli vždy něco nového. Absolvovali jsme prohlídku radnice, turistická průvodkyně nám řekla a ukázala vše podstatné o centru Stuttgartu, navštívili jsme muzeum moderní architektury v domě Le Corbusiera a viděli celý Stuttgart z vrcholku známé televizní věže.

Ani ve Stuttgartu nebyla nouze o pohyb, podnikli jsme výlet na kolech, v rámci kterého jsme se podívali i do muzea automobilky Porsche a poznali i zelenější části Stuttgartu . Večer nás pak ještě čekalo školní divadlo, kde žáci gymnázia připravili téměř dvouhodinové divadelní představení podle románu F.S. Fitzgeralda „The Great Gatsby”, ve kterém předvedli i několik tanečních čísel.

Týden ve Stuttgartu také utekl jako voda a nás najednou čekal poslední den. Na dopoledne byl připravena dílna Poetry Slam, kde jsme si vyzkoušeli psát vlastní texty a nové sloky do známých písniček. Odpoledne už jen zbýval čas na nákup suvenýrů a večer finální rozlučková party. A my se chystali na už opravdové loučení. Celá cesta zpět proběhla podle plánu a tak jsme v sobotu večer v pořádku dorazili domů, do Brna.

Celý letošní program byl opravdu obohacující. Našli jsme si nové kamarády, získali spoustu zkušeností a hlavně vzpomínky, které nám vydrží na celý život. Nejvíce bychom proto chtěli poděkovat našim učitelům, panu Rybnikářovi a paní Šašinkové za skvělou organizaci a úžasný program v Brně a také německým učitelům, paní Rymes a panu Pantermehlovi za všechno to, co zajímavého pro nás ve Stuttgartu připravili. Děkujeme mockrát!